Tehdään Töitä on Suomen Mentorit ry:n kampanja, jonka tavoitteena on edistää korkeakoulutettujen nuorten työllistymistä ja rakentaa kestävää työelämää. Osana kampanjaa kumppaniorganisaatiomme rekrytoivat vastavalmistuneita tai valmistumisen kynnyksellä olevia nuoria mielenkiintoisiin, palkallisiin, koulutusta vastaaviin tehtäviin. Kevään 2023 Tehdään Töitä -kampanja järjestettiin yhteistyössä Suomen Mentoreiden pitkäaikaisimman kumppanin, Wärtsilän, kanssa. 

Joustava hybridityö herätti kiinnostusta ympäri Suomen 

Wärtsilän Tehdään Töitä -työpaikkoja haki tänä keväänä huimat yli 600 nuorta, joista kuusi soveltuvinta valittiin avoinna olleisiin paikkoihin. Tehtäviä oli tarjolla laajalla kattauksella data-analyysin, insinööritieteiden, markkinoinnin, viestinnän, liiketoiminnan ja oikeustieteen alueilta. 

Wärtsilän Työnantajakuva- ja HR-asiantuntija Tiia-Maria Kinnula iloitsi, että tämän vuoden kampanjassa onnistuttiin saamaan hakemuksia erittäin monipuoliselta hakijajoukolta. Erilaisten opintotaustojen lisäksi valitut osaajat tulevat kaikki eri korkeakouluista: Aalto-yliopistosta, Hankenilta, Helsingin yliopistosta, Turun yliopistosta ja Vaasan yliopistosta. Haastatteluvaiheeseen edettiin myös esimerkiksi kansainvälisistä oppilaitoksista, Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta sekä Oulun ja Jyväskylän yliopistoista. 

“Uskon että hakijoiden edustamien oppilaitosten monimuotoisuuteen ja maantieteelliseen diversiteettiin vaikutti Wärtsilän tarjoama joustava hybridityömahdollisuus, sillä hakijan koulu- tai kotipaikkakunnalla ei ole enää suurta merkitystä. Hakijoiden oli myös lähes kaikissa paikoissa mahdollista valita kotikonttori eri toimipisteidemme joukosta, eikä lokaatiosta tehty kynnyskysymystä. Uskon, että tämä on yksi syy siihen, miksi kärkikahinoissa oli osaajia esimerkiksi Oulusta ja Jyväskylästä, vaikka toimistomme ovat Vaasassa, Turussa ja Helsingissä”, kommentoi Kinnula.  

Työntekijöiden monialaisuus hyödyttää työyhteisöä 

Wärtsilä on ollut Suomen Mentoreiden Tehdään Töitä -kampanjan kumppanina vuodesta 2015, jolloin kampanja järjestettiin ensimmäisen kerran. Globaalille Wärtsilälle työyhteisön monimuotoisuus on tärkeää, sillä diversiteetti lisää idearikkautta ja hyödyttää koko työyhteisöä. Tutkimustulosten mukaan monimuotoiset tiimit tekevät nopeampia ja parempia päätöksiä sekä synnyttävät uusia ideoita homogeenisiä yhteisöjä paremmin. Viime vuoden Tehdään Töitä -kampanjan valintapäätöksissä korostui kansainvälisyys ja monikulttuurisuus. Tänä vuonna hakijoissa näkyi monialaisuus.  

“Monimuotoisuuden ulottuvuuksia on tietysti vielä näitäkin enemmän, mutta on upeaa nähdä, miten hyvin meille tärkeät monimuotoisuuden arvot nousevat esille Suomen Mentoreiden kanssa toteutetuissa kampanjoissa vuodesta toiseen”, summaa Kinnula.  

“Suomen Mentoreiden oma mentorointiohjelma on ollut aina monialainen. Olemme rakentaneet yhdistyksemme yhden lisäarvotekijän eritaustaisten ihmisten kohtaamisen ja ristiinoppimisen mahdollistamiselle. Siksi onkin erityisen ilahduttavaa, että myös tämän vuoden Tehdään Töitä -kampanjasta tuli ennen kaikkea monialainen – sekä tarjolla olleiden työpaikkojen että hakijoiden opintotaustojen näkökulmista”, toteaa Suomen Mentorit ry:n toiminnanjohtaja Niina Pitkänen. 

Tehdään Töitä on Suomen Mentorit ry:n kampanja, jonka tavoitteena on avata yhdessä kumppaniorganisaatioiden kanssa valmistumisvaiheen korkeakoulutetuille osaajille ovia työelämään määräaikaisten ja mielekkäiden työsuhteiden kautta. Kampanja toteutettiin keväällä 2023 jo yhdeksännen kerran.